RSS

Zatr sakr…

09 bře

…aneb Bazální metabolismus po x-té

Výstup Bodystatu

Jsem z toho bazálního metabolismu nějaká zmatená. Byla jsem na měření na Bodystatu, vyšlo mi, že můj bazální metabolismus, to je minimální spotřeba těla v klidovém stavu, je 7581 kJ a energie nutná k pokrytí fungování a sportovní aktivity zhruba dvakrát týdně (což bylo dosud, ale chtěla bych to zintenzivnit) je 11372 kJ.

Co si z toho vzít?

Možná se může zdát, že jsem tím trochu posedlá, ale chci věcem rozumět. A tak jsem se ptala na různých místech:

  1. Lektorka na kurzu STOB
    Přinesla jsem výsledky na kurz STOB, abych se zeptala, co z nich vyplývá. Lektorka nám na kurzu doporučovala, abychom si nechali změřit a vypočítat bazální metabolismus, protože bychom rozhodně neměli jít v příjmu pod tuto hodnotu. Když jsem se zeptala, kolik bych tedy příjem měla mít, řekla, že můžu zkusit třeba 8000 kJ a uvidíme.
  2. Rekondiční centrum VŠTJ – Salmovská
    Když jsem si přišla pro výsledky osobně (poté, co mi byly zaslány e-mailem), měla jsem pár dotazů.
    Mám podprůměrný obsah vody, co to znamená? To je proto, že je procento tuku tak vysoké, v tukové tkáni voda není.
    Co znamená rozdělení tuku na cílový a nadbytečný? Nadbytečný je ten, kterého byste se měla zbavit, cílový je v normálu.
    Proč je moje doporučená hmotnost 72-78 kg, když by to podle indexu BMI už byla nadváha? Index BMI je nepřesný, nebere v potaz individuální charakteristiky. Podle vašeho tělesného složení by pro vás bylo optimální toto. (S tou odpovědí si nejsem zcela jistá, zda jsem ji pochopila, ale dál jsem se nevyptávala – to je ještě daleko.)
    (A nejdůležitější na závěr:) Jaký by měl být můj příjem, když chci hubnout, mělo by to být blíže k hodnotě bazálního metabolismu? Ne, to určitě ne, spíš blíže k té hodnotě celkové metabolické potřeby… Třeba 2500 kcal? (= cca 10 000 kJ.) No, třeba.
    A jakou frekvenci fyzické aktivity byste doporučoval? Ideální by bylo každý den, ale může být aspoň obden – 3x, 4x týdně.
  3. Diskuse na stránkách STOBu:
    Vzhledem k tomu, že odpovědi na můj dotaz, jaký by měl být optimální energetický příjem, se lišily, nedalo mi to a položila jsem ho v diskusní skupině na webu STOBu. Narazila jsem totiž na další problém: když jsem si v Sebekoučinku nastavila hodnotu 7 500 nebo dokonce 10 000 kJ jako denní cílovou a orientační hodnotu, najednou mi výrazně naskočil doporučený příjem sacharidů a poklesl doporučený příjem bílkovin. Tady něco nehraje, řekla jsem si a zeptala se na to. Z odpovědi nejprve vyplynulo, že systém je nastaven tak, že vyšší hodnoty jsou pro ty, kteří chtějí svou váhu udržovat, nikoliv snižovat…

10000 kJ si možná budete moci dovolit časem při udržování váhy při větší pohybové aktivitě, ale pravděpodobně byste při tomto příjmu váhu nezredukovala. Při redukci váhy je BEV vynásoben koeficientem pohybové aktivity a snížen v závislosti na vstupní váze o 2000-3000 kJ. Dočasně je tedy příjem nižší než BEV a zvyšujete si jej ručně v závislosti na týdenním úbytku váhy (doporučen 0,5-1 kg). Doporučený příjem bílkovin při redukci je 1-1,5 g na 1 kg normální váhy. To si sledujete v jídlokoučinku v řádku Skutečný příjem. (Naďa.stob)

Tak teď, babo, raď!

Musím přiznat, že poslední doporučení se mi líbí nejméně. V brožuře STOBu jsem našla, že bazální metabolismus tvoří 60-70% energetického výdeje, další energie je potřeba na trávení a další pak na pohyb a cvičení. Takže zhubnout sice chci, ale taky chci, aby moje tělo mělo energii fungovat… 😦

Online orientační výpočet hodnoty bazálního metabolismu – podle srovnání s mými údaji z měření na Bodystatu to docela odpovídá.

 
Napsat komentář

Zasláno on 09/03/2011 v Osobně...

 

Vlastnosti: , , , , , ,

Napsat komentář